I dag började vi att arbeta med läsförståelse. När du läser olika texter behöver du tänka på hur du gör för att förstå texten. Olika sätt som du använder för att förstå en text kallas för lässtrategier.
Vi arbetar med fyra lässtrategier, se länk
- Förutsäga
- Ställa frågor
- Reda ut oklarheter
- Sammanfatta
1. Vi delade in er i grupper. Varje grupp fick en framsida på en barnbok. Uppgiften var att ni utifrån omslaget skulle förutsäga/gissa vad boken handlade om.
På tavlan skrev vi att det kunde vara:
Vem är huvudperson?
Vilka andra personer finns med?
Hur ser personerna ut? Vad jobbar de med?
Var bor de? Stad, storstad, småstad, by, på landet?
Vad handlar boken om?
2. Ni fick göra varsin plansch med era förutsägelser. Det var livliga diskussioner i gruppen när ni konstruerade era planscher.
3. Alla redovisade sin plansch muntligt för de andra. Det var spännande att se hur olika ni tänkte. Doris tänkte att flickan i boken aldrig ville ha klänning på sig eftersom hon själv inte ville ha det när hon var liten. Andra tänkte att flickan jättegärna ville ha en klänning eftersom hon ville gå på kalas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar