onsdag 17 september 2014

Mod i livet

Inledning: I dag hade en övningsdiskussion om All In och Zlatan. Vi övade oss inför i morgon då vi ska ha vår första litteraturdiskussion. Jag läste förordet högt och vi diskuterade innebörden tillsammans. Vi tittade också på omslaget till Zlatans bok. 

Om diskussionen (vad andra sade): Många hade åsikter om vad mod i livet innebär. Vi pratade också om relationer och att det är vanligt med skilsmässa i dag och att det påverkar barnen. Anna tog upp att det är konstigt för henne att låta barnen bo på två ställen. Hon menade att ett barn bör ha en plats att bo på, ett hem. Jag tog upp en annan sida eftersom jag lever med min man som har två barn. Barnen bor varannan vecka hos oss och varannan vecka hos mamman. Thwe Thwe tog upp att hennes föräldrar ofta bråkade när hon var liten och att hon blev rädd. Hon sade att hon försöker tänka på det själv, nu när hon har en egen familj. 

Vad du berättade: Jag valde att visa upp omslagen på både Zlatan och All in. Jag ställde frågan om man kan ser Emmas och Zlatans olikheter att hantera kändisskapet och jagandet efter prestationer ur ett manligt respektive kvinnligt perspektiv. Är Zlatan som han är för att han är uppfostrad till att bli/vara man? Är Emma som hon är för att hon är uppfostrad till att vara kvinna? Någon sade att Zlatan är mycket mer egocentrisk och att Emma verkar vara mycket snällare. Det kan ju tolkas eftersom kanske är det så att vi förväntar oss att kvinnor ska vara snälla och inte ta så stor plats. Vi kanske förväntar oss av män att de ska vara framåt och ta stor plats. 

Avslutning: Diskussionen var mycket intressant. Jag fick ta del av de andras synvinklar på boken och jag fick bättre förståelse för karaktärerna. Innan tyckte att All In var svår att förstå, men nu efter diskussionen har jag greppat vad den handlar om. Jag ser fram emot nästa torsdag. 

1 kommentar: