tisdag 16 september 2014

Nominalfraser

I dag fick tillbaka  några av texterna som ni skrev igår. I texterna var de felaktiga nominalfraserna markerade. Ni satt tillsammans i grupper och rättade nominalfraserna:

Ni ställde några frågor: 

Vad är fel? Varför är det fel? Hur ska den rätta nominalfrasen skrivas och varför?

Ni kollade på:

Numerus - Är det singular (en,ett) (en flicka, ett träd) eller plural (flera) (träd, flickor?

Genus - Är det n-genus eller t-genus?

Bestämdhet - Ska det vara bestämd form? I svenska är den bestämda formen efterställd i både singular (flickan, trädet) och plural (flickorna, träden)

Kasus: Svenskan har två kasus, grundform och genitiv. Flickan och flickans.

Orättad text
Som första boken vill jag läsa "Jag är Zlatan Ibrahimovic" av Zlatan Ibrahimovic
och David Lagercrantz. Jag har valt den här boken för att jag har roliga
förväntningar på bokens innehållet. Jag är ganska intresserad av hans
bakgrund, hans förflutna, hans värderingar och hans syn på värden. Om han
uppskattar det han har, det han har kämpade för. Jag är säkert att bokens
innehållet är om hans uppväxt, bakgrund, förflutna, hans karriär och mycket
mer. Det kommer att vara spännande.
Efter de första boken, har jag bestämt mig för att läsa de andra boken som
heter " All in" av Emma Igelström. Det är en till biografi om en annan
idrottsstjärna. Denna boken jag har bestämt att läsa i andra hand efter som det
är lite mera sorglig. I den här biografin möter vi simmerskan Emma Igelström
som berättar om sin stora vilja av att ta livet av sig. Vilken jag ser som en sorglig
berättelse. På baksidan av boken har jag fått det intrycket att hon var svag för
att hon inte såg värdet av livet. Men efter en misslyckad försök till självmord
insåg hon att livet är värt att leva, så länge man kämpar på. Jag ser inte den här
biografi som en rolig bok. Det kommer att bli ganska hemsk upplevelse och sorglig.

Rättad text
Som första bok vill jag läsa "Jag är Zlatan Ibrahimovic" av Zlatan Ibrahimovic
och David Lagercrantz. Jag har valt den här boken för att jag har roliga
förväntningar på bokens innehåll. Jag är ganska intresserad av hans
bakgrund, hans förflutna, hans värderingar och hans syn på värden. Om han
uppskattar det han har, det han har kämpade för. Jag är säker att bokens
innehåll är om hans uppväxt, bakgrund, förflutna, hans karriär och mycket
mer. Den kommer att vara spännande.
Efter den första boken, har jag bestämt mig för att läsa den andra boken som
heter " All in" av Emma Igelström. Det är en till biografi om en annan
idrottsstjärna. Boken har jag  bestämt att läsa i andra hand eftersom den
är lite mera sorglig. I den här biografin möter vi simmerskan Emma Igelström
som berättar om sin stora vilja  att ta livet av sig. Vilken jag ser som en sorglig
berättelse. På baksidan av boken har jag fått intrycket att hon var svag för
att hon inte såg värdet av livet. Men efter ett misslyckat försök till självmord
insåg hon att livet är värt att leva, så länge man kämpar på. Jag ser inte den här
biografin som en rolig bok. Det kommer att bli en ganska hemsk upplevelse och sorglig.

Emma i ljus och mörker

Den rättade texten.

Jag har fått två baksidestexter och de heter ALL IN AV INGELSTÖM och JAG ÄR
ZLATAN. Men vi välja bara en bok så jag väljer att läsa All in av Emma Igelström.
   
   Jag är intresserad av fotboll och Zlatans biografi. Men förra året när jag
studerade på SFI läste jag Zlatanboken. Därför vill jag läsa Emmas
biografi som verkar jättespännande.

        Hon hade 6 års problem med ätstörningar, alkoholism och som slutade med självmordsförsök. Men hon slutade inte sitt liv i vattnet.

       När jag läste baksidestexten började jag nästan att gråta. Boken verkar vara jättesorglig och spännande och därför väljer jag den.

Jag har valt Zlatan
Nästan alla som gillar fotboll i Sverige vet vem Zlatan är. Det vet jag också. Att läsa om Zlatan kommer att bli väldigt intressant för mig för att jag älskar ju att spela fotboll och även titta på matcher om det är Sverige som spelar. Zlatan är en person som är känd inte bara i Sverige utan i hela EU. Det är inte lätt att bli en kändis i vissa samhällen. Vägen till kändiskap är hård och det finns många hinder. Det handlar inte bara om att kämpa och arbeta hårt man måste ha tur och vilja också. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar