torsdag 23 oktober 2014

Nya elever skriver "Min profil

Ni som är nya i kursen skapar en sida "min profil" på era bloggar där ni skriver er profil:

Bloggen som språkportfolio               

Det här är jag
Berätta att du ska använda bloggen som en språkportfolio när du lär dig svenska. Berätta:
  • lite kort om dig själv, var du kommer ifrån och när du började studera svenska.
  • vad språk betyder för dig.

Mina språk – Vilka språk kan du och var har du lärt dig dem?
Mitt modersmål är….
Med familj och vänner talar jag….
Andra språk jag talar…..
I skolan har jag lärt mig……
Dessa språk vill jag lära mig…..

När använder du ditt modersmål (eller andra språk än svenska)
Med familjen? Läser tidningar och böcker på modersmålet? Ser på tv-program och filmer på modersmålet? Chattar och/eller pratar i telefon med släkt och vänner i hemlandet?

Hur jag lär mig svenska?

Lyssna
I vilka sammanhang övar jag mig på att förstå talad svenska? Ser jag på film eller tv? Pratar jag med svenskar ofta? Lyssnar jag på mina studiekamrater när de pratar svenska?

Läsa
Vilka texter läser jag för att bli bättre på svenska? Tidningar, sms, chatt, skönlitteratur?

Tala
I vilka sammanhang talar jag svenska? Hur kan jag göra för att tala svenska oftare?

Skriva

När skriver jag svenska? Brev, Cv, skoluppgifter, sms, chatt?


2 kommentarer:

  1. http://minprofilpasas.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Hei Stina, ska vi de gamla elever delta i uppgiften om språkportfolio

    SvaraRadera