måndag 3 november 2014

Exempel diskuterande text

Skulle jag kunna bo i Luleå?

Jag bor i södra Sverige och har funderat på att flytta till Luleå. Nu ställer jag mig frågan om jag verkligen skulle kunna bo i Luleå? Eftersom jag gillar vintern skulle jag nog kunna bo där. Vad som talar emot är att jag avskyr mörker.

Å ena sidan att bo i Luleå verkar härligt eftersom både sommaren och våren är ljusa, och på sommaren är det t.o.m. midnattssol. På vintern är det mycket snö och man kan  ägna sig åt vintersport. Man kan åka längdskidor, skoter, skridskor, slalom och snowboard. I centrala Luleå finns en vacker isväg som plogas varje år där man kan promenera eller åka skridskor.

Å andra sidan är det mörkt och kallt en stor del av året. Det brukar vara mellan 20 och 30 minusgrader i januari och februari. Innan vintern sätter igång på riktigt och stora delar av våren är det halkigt både för bilar och gående. Det är långt upp i Sverige och därför är det få kompisar som kommer att vilja hälsa på.

Jag tror att det blir svårt för mig att vänja mig vid det kalla och mörka Luleå. Om jag flyttar beror på hur bra jobberbjudande jag får. Ett bra jobb kan ge trygg och få mig att lättare uppskatta Luleå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar